از صفر تا صد سرنگ های انسولین

از صفر تا صد سرنگ های انسولین

در بدن انسان هورمونی به نام انسولین توسط غده لوزالمعده یا پانکراس تولید و تشرح میشود. این هورمون مواد قندی را به انرژی تبدیل میکند. حال اگر تحت عواملی بدن نتواند انسولین ترشح کند و یا انسولین ترشح شده به درستی کار نکند، دیابت به وجود می آید. در صورتیکه میزان سطح قند خون در بدن به مقدار بالایی برسد، تحویز انسولین یکی از موثرترین اقدامات لازم جهت کنترل آن ارزیابی میگردد.

سرنگ چیست

سرنگ وسیله‌ای استوانه‌ای شکل و توخالی است که در انتهای آن یک پیستون کشویی قرار دارد و برای تزریق یا خارج کردن مایع از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش کار سرنگ‌ها بدین صورت است که وقتی پیستون را به سمت پایین حرکت دهیم می‌توانیم مایع را به بدن تزریق کنیم و اگر برعکس آن عمل کنیم یعنی پیستون را به سمت بالا بکشیم و حرکت دهیم، مایع از بدن خارج می‌شود.

اجزاء سرنگ

یک سرنگ از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از محفظه پیستون، پیستون و  گسکت. بر روی سرنگ سر سوزن قرار می‌گیرد که در ادامه به شرح آن نیز می‌پردازیم.

  • محفظه پیستون (Barrel)

این لوله استوانه‌ای شکل و مدرج است و سیلندر در آن قرار می‌گیرد و می‌توان سیلندر را در آن به داخل هل داد یا بیرون کشید. این محفظه معمولا به صورت شفاف است تا میزان مایعات و همچنین وجود حباب در هنگام تزریق قابل رویت بوده و از بروز خطا جلوگیری شود.

  • سیلندر (Plunger)

سیلندر که با نام پیستون مصطلح شده است، قطعه‌ای استوانه‌ای شکل است که درون محفظه پیستون قرار می‌گیرد و می‌توان آن را داخل محفظه به عقب و جلو حرکت داد. در صورت عقب کشیدن سیلندر، مایع یا گاز داخل بشکه مکیده می‌شود و اگر به داخل فشار داده شود، مایع یا گاز از آن خارج می‌شود.

  • گسکت

یک قطعه لاستیکی واشر مانند است که به بخش انتهایی پیستون متصل می‌شود و از برگشت یا نشت مایع یا گاز به عقب و به فضای میان سیلندر و محفظه پیستون در حین جابجایی سیلندر جلوگیری می‌کند. بعلاوه این قطعه فشار وارده از سمت سیلندر در حین انتقال دارو را کنترل می‌نماید. گسکت معمولا به رنگ سیاه است و بهتر است از جنس غیرلاتکس ساخته شود تا از ایجاد حساسیت احتمالی در بیماران جلوگیری شود. گسکت قطعه‌ای است که در همه سرنگ‌ها وجود ندارد. سرنگ‌های دارای گسکت سه قطعه نامیده می‌شوند و سرنگ‌های فاقد گسکت دو قطعه نامیده می‌شوند. در ادامه بیشتر در مورد این دسته‌بندی سرنگ‌ها صحبت می‌کنیم

  •  
    • سرنگ انسولین و انواع آن

  • سرنگ‌های انسولین جهت تزریق انسولین به بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرنگ‌ها دارای طول و اندازه متفاوتی هستند. انسولین باید به صورت زیرجلدی تزریق شود، یعنی در لایه‌ای از چربی بین ماهیچه و پوست. به همین دلیل سرنگ‌های انسولین دارای طول سوزن متفاوت می‌باشند.
  •  
    • طول سر سوزن کوتاه، کمتر از ۱۰ میلی‌متر (سرنگ‌های با طول سر سوزن ۴، ۵، ۶، ۷ و ۸ میلی‌متر)
    • طول سر سوزن بلند، بیش از ۱۰ میلی‌متر (سرنگ‌های با طول سر سوزن ۱۲، ۱۳، … میلی‌متر).
  • امروزه با پیشرفت تکنولوژی سرنگ‌های انسولین با سر سوزن‌های کوتاه‌تری مانند ۳٫۵ میلی‌متری (گیج ۳۴) هم وارد بازار شده است. البته کوتاه‌ترین سر سوزن موجود در بازار ایران سرنگ انسولین با سر سوزن گیج ۳۳ و طول ۴ میلی‌متر است که به عنوان مناسب‌ترین و ایمن‌ترین نوع سر سوزن جهت تزریق انسولین شناخته می‌شود و امکان تزریق عضلانی را به حداقل می‌رساند.
    سرنگ‌های انسولین به صورت منظم جهت تزریق انسولین مورد استفاده قرار می گیرند و برای اینکه آسیب کمتری به پوست وارد کنند دارای عرض باریک هستند. این سرنگ‌ها دارای دو نوع هستند:
    سرنگ های انسولین یکپارچه یا سر سوزن متصل
  • سرنگ انسولین و انواع آن

سرنگ‌های انسولین جهت تزریق انسولین به بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرنگ‌ها دارای طول و اندازه متفاوتی هستند. انسولین باید به صورت زیرجلدی تزریق شود، یعنی در لایه‌ای از چربی بین ماهیچه و پوست. به همین دلیل سرنگ‌های انسولین دارای طول سوزن متفاوت می‌باشند.

  • طول سر سوزن کوتاه، کمتر از ۱۰ میلی‌متر (سرنگ‌های با طول سر سوزن ۴، ۵، ۶، ۷ و ۸ میلی‌متر)
  • طول سر سوزن بلند، بیش از ۱۰ میلی‌متر (سرنگ‌های با طول سر سوزن ۱۲، ۱۳، … میلی‌متر).

امروزه با پیشرفت تکنولوژی سرنگ‌های انسولین با سر سوزن‌های کوتاه‌تری مانند ۳٫۵ میلی‌متری (گیج ۳۴) هم وارد بازار شده است. البته کوتاه‌ترین سر سوزن موجود در بازار ایران سرنگ انسولین با سر سوزن گیج ۳۳ و طول ۴ میلی‌متر است که به عنوان مناسب‌ترین و ایمن‌ترین نوع سر سوزن جهت تزریق انسولین شناخته می‌شود و امکان تزریق عضلانی را به حداقل می‌رساند.

سرنگ‌های انسولین به صورت منظم جهت تزریق انسولین مورد استفاده قرار می گیرند و برای اینکه آسیب کمتری به پوست وارد کنند دارای عرض باریک هستند. این سرنگ‌ها دارای دو نوع هستند:

سرنگ های انسولین یکپارچه یا سر سوزن متصل

جهت ثبت سفارش سرنگ انسولین 0.5 واحدی BD به لینک زیر مراجعه فرمایید

blood-sugar-test-machine-bd-micro-fine-2

در سرنگ‌های انسولین یکپارچه سر سوزن بر روی بدنه چسبیده است و جدا نمی‌شود. اما در سرنگ‌های انسولین سر سوزن جدا قسمت سر سوزن از بدنه جدا می‌شود. به طور کلی سرنگ انسولین یکپارچه برای افراد دیابتی مناسب‌تر است زیرا در سرنگ‌های انسولین سر سوزن جدا همواره مقداری از انسولین در سرنگ باقی می‌ماند و این مسئله می‌تواند در محاسبه دوز تزریقی خطا ایجاد کند. به همین دلیل سرنگ‌های انسولین سر سوزن متصل دارای دقت بالاتری هستند. از سرنگ‌های انسولین سر سوزن جدا معمولا در دامپزشکی‌ها و یا آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. این سرنگ‌ها دارای سر سوزن ضخیم‌تر بوده و برای نمونه‌گیری از حیوانات استفاده می‌شوند. اما سرنگ‌های انسولین سر سوزن متصل دارای سر سوزن ریزتر بوده و درد کمتری هم دارند.

این نوع سرنگ دارای سه سایز پرکاربرد است که عبارت‌اند از:

  • سرنگ انسولین ۳۰ واحدی یا ۰٫۳ میلی‌لیتری؛
  • سرنگ انسولین ۵۰ واحدی یا ۰٫۵ میلی‌لیتری؛
  • سرنگ انسولین ۱۰۰ واحدی یا ۱ میلی‌لیتری.

جهت ثبت سفارش سرنگ انسولین BD سایز یک میل به لینک زیر مراجعه کنید

https://shop.ssrobinson.com/blood-sugar-test-machine-bd-micro-fine




0 نظر

ثبت نام در وبسایت

با عضویت در وبسایت امکان ثبت نظر در تمامی مطالب سایت ما را داشته باشید